2 1

Træn foden – forebyg fodproblemer

Øvelser mod fodproblemer:

De fleste mennesker benytter ikke deres fod- og ankelled tilstrækkeligt i det daglige. Det gælder især sportsfolk. De fleste har sko på det meste af dagen. Det resulterer i, at muskler og ledbånd bliver dovne og mister smidighed og bevægelighed. Det bevirker en nedsat eller manglende stabilisering samt balance af foden og gangafvikling.

Formål: Formålet med øvelserne er at udvikle smidighed, at rette op på skævheder og deformiteter i fødderne samt at styrke læg- og lårmusklerne. Led/ligamenter opnår smidighed. Øvelserne vil være med til at øge blodomløbet samt aktivering af venepumpen i benene. Endvidere vil det medvirke til stimulering af lymfens gennemstrømning i foden. Det betyder, at lymfepumpemekanismen i fødderne bliver igangsat, hvilket dræner fødder og ben for affaldsstoffer og overskydende væske.

Sportsfolk: Med øvelserne opnås der:

1) Bedre afsæt i forbindelse med løb, cykling mm.

2) Øget blodtilførsel og derigennem ilt til musklerne.

3) Skader undgås, da fødderne opnår smidighed og styrke.

4) Restitutionen øges.

Udfordring: Mange nybegyndere vil opleve fodøvelserne som svære og udøverne kan have svært ved at koordinere brugen af fødderne. På grund af stivhederne kan mange af øvelserne være ganske smertefulde at udføre, indtil fødderne gendanner sin fleksibilitet. I takt med, at foden udvikler styrke, smidighed og bevidsthed, kan mange skader modvirkes og forebygges – heriblandt forstuvninger, forkalkninger mm.